Znika Hala 270

Przy ul. Kompanii AK „Goplana” znika miejsce, gdzie jeszcze w listopadzie ub. roku znajdowało się zamknięte Muzeum Ursusa. Na szczęście, kolekcję po Fabryce przejęli fachowcy z Narodowego Muzeum Techniki i być może Ekspozycja wróci do naszej dzielnicy w nowoczesnym muzeum. Już kilkanaście lat temu zburzono część produkcyjną Hali 270 pozostawiając jedynie długą część biurową.

Hala została zbudowana w latach 70. w ramach rozbudowy ZPC „Ursus” po podpisaniu z Wielką Brytanią licencji na produkcję ciągników Massey Ferguson. Na części licencyjnej powstały też inne hale, m.in. przy dzisiejszej ul. Kompanii AK „Goplana” po lewej stronie powstała hala 260 (ulokowano tam produkcję silników licencyjnych, tzw. PLS). Przy tej ulicy, po lewej stronie, znajdowała się hala numer 260, w której ulokowano produkcję silników licencyjnych. Po drugiej stronie dzisiejszej ulicy Edwarda Habicha zbudowano budynek nr 240 (wytwarzano tam elementy podwozia). A na końcu dzisiejszej ulicy Habicha postawiono największą halę, noszącą numer 270. W tym miejscu odbywał się ostateczny montaż ciągników licencyjnych.

W okolicy budowanych dynamicznie nowych osiedli wyłania się jeszcze kilka charakterystycznych licencyjnych hal obłożonych wyblakniętą, ciemnożółtą blachą falistą. – m. in. hala numer 272, czyli dawna tłocznia i spawalnia. Dziś hale te pełnią różne role, jak np. zajezdnia autobusowa (ma być w niedalekiej przyszłości likwidowana), magazyny produkcyjne, klub fitness, restauracja, sklepy. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w przyszłości hala przy Gierdziejewskiego prawdopodobnie także zostanie wyburzona pod nowe osiedla.