W piątkowe przedpołudnie zaprosiliśmy w przestrzenie DK „Portiernia” i Izby Tożsamości Ursusa blisko 60 gości, a to za sprawą zakończenia projektu „Archi-przygody. Edycja 2023”. Uczestnicy projektu ze Szkoły Podstawowej Nr 11 otrzymali gromkie brawa za swoją prace oraz zasłużone nagrody.
Archi-przygody to program edukacji architektonicznej, skierowany nieodpłatnie do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym. Celem programu jest wszechstronne kształtowanie wrażliwości dzieci i młodzieży na przestrzeń publiczną oraz edukowanie najmłodszych w zakresie możliwości wpływu na nasze otoczenie.
Projekt realizowaliśmy z grupą zainteresowanych 11 Uczestników ze Szkoły Podstawowej Nr 11 dzięki wygranej z Narodowego Centrum Kultury. Wybrani Uczniowie klas 7 B, 8 B, 8 C oraz 8 I wzięli udział w dziewięciu dwugodzinnych warsztatach od końca września aż do początku listopada. Dziesiąte – finałowe spotkanie – miało miejsce właśnie w ostatni piątek. Przedstawiliśmy widowni ukończone makiety architektoniczne, które wykonywane były przez naszych Uczestników w końcowym etapie spotkań w grupach. Na wyświetlanych prezentacjach każdy mógł obejrzeć etapy projektu.










Na wydarzenie przybyli uczniowie z SP 11 wraz z nauczycielami oraz zaproszeni specjalnie i powitani przez Kierownik DK „Portiernia” Bożenę Kuśmierek: Mariusz Żwierko z Narodowego Centrum Kultury, Marta Jaros i Agnieszka Przytuła z Wydziału Architektury i Planowania z UD Ursus, Katarzyna Białczyk z Wydziału Komunikacji i Promocji, Katarzyna Świtalska z Wydziału Kultury oraz Bogusław Łopuszyński – Dyrektor OK „Arsus” w Dzielnicy Ursus. Skierowali oni pełne uznania słowa do nagrodzonych Uczniów biorących udział w projekcie, życzyli im dalszych sukcesów, być może właśnie w branży projektowej i architektonicznej. Podziękowania padły także dla prowadzących projekt w DK „Portiernia” oraz dla Dyrekcji SP 11 Beaty Olszewskiej oraz nauczycielki Agnieszki Poszepczyńskiej, które pomogły zorganizować grupę Uczniów biorących udział w projekcie.
Serdecznie dziękujemy za ciężką pracę Uczestnikom „Archi-przygód”. Nagrody i brawa zebrali: Klara Grzymała, Liliana Mucha, Ilayda Gür, Odette Coulibali, Oliwia Winek, Martyna Domańczyk, Maja Wiśniewska, Inga Mijas, Łukasz Strzelczyk, Szymon Zybała, Adam Bedyński.










Uczniowie podczas warsztatów zaadoptowali przestrzeń postindustrialną z zabytkowymi budynkami po Fabryce „Ursus” pomiędzy ulicami: Dyrekcyjną a Cierlicką – teren był poddawany konsultacjom społecznym w tym roku. Wcześniej na warsztatach nasi Uczestnicy poznawali tożsamość miejsca dzięki koordynatorce Agnieszce Gorzkowskiej z Izby Tożsamości Ursusa. Pracę i narzędzia badawcze architekta, podstawowe pojęcia architektoniczne, nadzór nad spacerami badawczymi, profesjonalną inwentaryzację terenu oraz tworzenie makiet nadzorowała i wyjaśniała architekt Magdalena Wróbel.
Nagrody dla Uczestników projektu sfinansowało Narodowe Centrum Kultury i OK „Arsus”. Pracownicy DK „Portiernia” i Izby Tożsamości Ursusa dziękują za owocną współpracę Szkole Podstawowej Nr 11.